Friday 12 July 2013

Anak Adalah Amanah, Anak Adalah Anugerah - Bahagian 1

Coretan Wardi Fathi Othman


Islam menyatakan bahawa anak itu adalah anugerah Allah swt. dan setiap anak itu lahir dalam keadaan fitrah. Setiap anak yang lahir umpama sehelai kain putih yang bersih, ibubapalah yang mencorakkan sahsiah mereka. Ibubapa memegang amanah dan tanggungjawab membesarkan anak-anak agar menjadi insan yang beriman, berakhlak mulia dan berilmu.

Iman Ghazali berpendapat bahawa anak-anak adalah amanah Allah kepada kedua-dua ibubapaya. Hati Kanak-kanak adalah suci, laksana mutiara yang berharga, indah bersih dari segala gurisan dan bentuk. Mereka menerima apa sahaja yang dibuat kepada nya dan condong kepada apa-apa yang ditarik kepadanya.

Jika anak-anak dididikda diasuh dengan perbuatan yang baik, ia akan membesar dalam persekitaran yang demikaian dan akan menjadi manusia yang baik. Kedua-dua ibubapa, pengasuh, guru dan masyarakat yang mndidiknya akan mendapat pahala daripada Allah swt.

Sebaliknya pula, jika anak-anak diasuh dan dibiasakan dengan perbuata yang tidak baik dan pendidikannya diabaikan, maka mereka akan menjadi manusia yag jahat dan dosanya turut ditanggung oleh ibubapanya dan mereka yang dipertanggungjawabkan untuk menjaganya.

No comments:

Post a Comment