Monday 29 July 2013

Selamat Malam Si Kecil Mama - 2

Coretan : Wardi Fathi Othman

Assalamu'alaikum...
Salam Ceria....
Salam Ramadhan....



Si Kecil anda memerlukan tidur yang mencukupi bagi tumbesaran yang sihat. Keperluan tidur untuk bayi baru lahir hingga usia dua bulan adalah antara 10.5 hingga 18 jam sehari. Sementara bagi bayi usia dua hingga 12 bulan, jumlah tidur yang diperlukan antara 14 hingga 15 jam sehari.

Kebiasaannya si kecil ketika dalam pantang mempunyai pola tidur yg masih tidak teratur, dan kita perlu menetapkan rutin tidur mereka agar mereka mendapat tidur yg berkualiti di kemudian hari. Di sini ada beberapa panduan yang boleh diikuti oleh ibu-ibu dalam menetapkan rutin tidur harian Si Kecil...

1. Tidurkan anak di tempat yang selesa baginya setiap kali waktu tidur. Tindakan ini mampu mewujudkan satu hubungan antara anak dan katilnya serta persekitaran dalam bilik tidurnya.

2. Ciptakan jadual tidur yang teratur secara rutin. Jika sejak kecil anda sudah biasakan dia dengan masa tidur yang tetap, maka tidak mustahil bayi akan tahu sudah tiba masa untuknya tidur. Untuk menjayakan proses ini ia memerlukan kesabaran dan mengambil masa yang lama.

3. Badan yang selesa pasti membuatkan si kecil juga selesa untuk melelapkan matanya. Pastikan anda sudah memandikan bayi, menukar lampinnya terlebih dahulu sebelum menidurkannya.

4. Susukan bayi dan aktiviti ini diakui oleh kebanyakan ibu antara yang paling berkesan untuk menidurkan si kecil. Bayi yang menyusu badan amat mudah tertidur dengan sendirinya. Seperti yg telah dikongsikan sebelum ini bahawa Susu Ibu itu Unik kerana terdapat Hormon CCK yang akan menenangkan dan menidurkan bayi.


bersambung....

Sekadar perkongsian, wallahu'alam....

No comments:

Post a Comment