Thursday 22 August 2013

Anak-anakku.... pergilah bermain! - 1

Coretan : Wardi Fathi Othman
Gambar : Google

Salam Ceria...
Salam Permata....

Assalamualaikum.....


Di doakan semoga semua pembaca berada dalam keadaan sihat walafiat. Entri kali ini, adalah ingin menyambung kisah anak-anak beraya... oooopss mungkin bukan kisah anak-anak beraya tetapi kisah bagaimana anak-anak zaman ini beraya.

Sudah tonton, video yang dikongsikan semalam? Sungguh terkesan kan? Lihat bagaimana kesan penggunaan 'gadget IT' terhadap kehidupan harian anak-anak kita. Mereka cukup leka bermain menggunakan gadget teresebut.... mereka adalah pakar ber'muka buku'.... namun mereka bukan pakar ber'sua muka'. Kemahiran sosial mereka berada pada paras paling rendah atau boleh dikatakan langsung tiada.

Ini semua perlu diubah atau di sekatatau di pantau oleh ibubapa. Gadget IT itu tidak bersalah, malah ianya adalah satu kelebihan untuk digunakan dalam menjalinkan silaturrahim. Namun pemantau perlu dibuat supaya ianya tidak disalah gunakan.

Kita sebagai orang dewasa merangkap ibu bapa perlu menggalakan anak-anak kita bersosial secara alami / semulajadi bukan secara maya. Salah satu cara beriteraksi secara semulajadi adalah bermain bersama rakan-rakan. Galakan mereka keluar dari rumah untuk bermain bersama rakan-rakan mereka.

nantikan entri sambungan...

wallahu'alam....

#wardifathiothman#

No comments:

Post a Comment