Friday 23 August 2013

Anak-anakku..... pergilah bermain - 2

Coretan : Wardi Fathi Othman
Gambar : Google

Salam Ceria...
Salam Permata....

Assalamualaikum......

Bila berbicara mengenai anak-anak... kita boleh bercerita 1001 cerita. Tiada sempadan... tiada noktah.. Setiap anak adalah unik, walalupun lahir dari ibu yang sama... dari rahim yang sama.... dari ayah yanng sama...itulah kebesaran ALLAH swt..ALLAHUAKBAR...
Berbalik kepada bicara anak-anak dan gadget it... ini pun 1001 ceritanya. Namun seperti yang telah dikatakan, semua berbali kepada ibu bapa, dimana berfungsi sebagai pemantau, orang yang bertanggungjawab dalam membentuk keperibadian anak-anak.
Cadangan saya, galakanlah anak-anak bermain secara fizikal iaitu bermain di luar rumah. Di sini ada sedikit cadangan :

  • galakan anak bermain di luar rumah sekurang-kurangnya 1 kali sehari.
  • sentiasa beri ingatan mengenai keselamatan semasa bermain di kawsan kejiranan iaitu hanya bercakap dengan orang yang dikenali.
  • didik anak-anak yang keluar bermain di luar, berwaspada dengan orang yang tidak kenali - jangan bercakap atau mengikut orang yang tidak dikenali.
  • cadangakan kepada anak-anak - taman permainan yang selesa dan sesuai untuk mereka bermain.
wallahualam...

#wardifathiothman#

Thursday 22 August 2013

Anak-anakku.... pergilah bermain! - 1

Coretan : Wardi Fathi Othman
Gambar : Google

Salam Ceria...
Salam Permata....

Assalamualaikum.....


Di doakan semoga semua pembaca berada dalam keadaan sihat walafiat. Entri kali ini, adalah ingin menyambung kisah anak-anak beraya... oooopss mungkin bukan kisah anak-anak beraya tetapi kisah bagaimana anak-anak zaman ini beraya.

Sudah tonton, video yang dikongsikan semalam? Sungguh terkesan kan? Lihat bagaimana kesan penggunaan 'gadget IT' terhadap kehidupan harian anak-anak kita. Mereka cukup leka bermain menggunakan gadget teresebut.... mereka adalah pakar ber'muka buku'.... namun mereka bukan pakar ber'sua muka'. Kemahiran sosial mereka berada pada paras paling rendah atau boleh dikatakan langsung tiada.

Ini semua perlu diubah atau di sekatatau di pantau oleh ibubapa. Gadget IT itu tidak bersalah, malah ianya adalah satu kelebihan untuk digunakan dalam menjalinkan silaturrahim. Namun pemantau perlu dibuat supaya ianya tidak disalah gunakan.

Kita sebagai orang dewasa merangkap ibu bapa perlu menggalakan anak-anak kita bersosial secara alami / semulajadi bukan secara maya. Salah satu cara beriteraksi secara semulajadi adalah bermain bersama rakan-rakan. Galakan mereka keluar dari rumah untuk bermain bersama rakan-rakan mereka.

nantikan entri sambungan...

wallahu'alam....

#wardifathiothman#

Wednesday 21 August 2013

Raya Anak-Anak Zaman Sekarang..

Catatan : Wardi Fathi Othman
Gambar : Google

Salam Ceria...
Salam Permata...
Salam Syawal.....

Assalamu'alaikum.....

Syukur alhamdullilah dipanjatkan ke hadrat allah swt.... kita masih lagi bernafas, menghirup udara yang nyaman, dibumi yang amat dan sejahtera ini. Semoga kita bersama-sama mengekalkan keamanan dibumi bertuah ini....
Bagaimana sambutan hariraya tahun ini?
Seronok?
Terlebih seronok?
Kurang seronok atau tidak seronok langsung?

Bila berbicara mengenai keseronokan menyambut hariraya, sudah tentunya kita dapat tidak dapat lari dari berbicara mengenai kanak-kanak. kanak-kanaklah yang paling gembira... paling seronok menyambut hariraya ini. bagi orang dewasa pula, mengimbau kenangan berhariraya ketika zaman kanak-kanak adalah yang paling indah.
Berpakaian baru, tidak kira mahal atau pun murah. di beli di pasar malam atau pun di 'shopping mall'. Semuanya cantik belaka. Mereka  cukup gembira berjalan berpimpinan tangan bersama ibubapa menziarahi rumah sanak-saudara.....
tapi itu dulu....
semua sekadar satu kenangan yanng ada dalam lipatan kenangan...
Pernah tonton iklan hariraya MAXIS?
Mari sama-sama kita tonton video ini terlebih dulu....
Coretan ini kita sambung lain masa pula ya..... :-)



#wardifathiothman#

Monday 19 August 2013

Mari Bermain Ibu... Mari Bermain Ayah...

Coretan : Wardi Fathi Othman
Gambar : Google

Salam ceria...
Salam Permata....

Assalamu'alaikum....


Bermain bukan sahaja memberi manafaat kepada kanak-kanak, malah juga memberi manfaat kepada orang dewasa. Kita selalu mengaitkan bermain hanya untuk kanak-kanak..

"Eh! engkau ni... asyik-asyik main...asyik-asyik main... tak ada kerja lain ke"
biasa mendengarnya? itulah prasa kegemaran ibu-ibu dan juga guru-guru. Bermain dan kanak-kanak adalah seperti irama dan lagu, seperti aur dengan tebing, bagaikan isi dengan kuku. tidak boleh di pisahkan. 
Anak-anak yang aktif adalah anak-anak yang sihat, anak-anak yang normal. Oleh itu jika anak-anak kita aktif bermain, janganlah risau. Itu menandakan anak kita sihat.
Namun yang perlu ibubapa risaukan, jika anak-anak tidak bermain atau tidak aktif. Itu adalah satu petanda yang kurang baik. Lebih baik ibubapa bertindak segera, mengenal pasti punca masalah anak-anak tidak aktif atau tidak minat bermain.
Kajian mengenai kesan bermain bersama ibu atau bapa ke atas perkembangan kanak-kanak adalah seperti berikut :

  1. kanak-kanak yang bermain bersama bapa didapati mempunyai daya imaginasi dan kemahiran kognitif yang lebih tinggi.
  2. kanak-kanak yang bermain bersama ibu didapati mempunyai hubungan yang lebih rapat dengan ibu, mempunyai perkembangan yang lebih positif.
  3. apabila mereka ini membesar, kanak-kanak ini gemar terlibat dengan aktiviti kemasyarakatan. Mereka selesa dan tidak kekok untuk berada dalam kumpulan yang besar, mempunyai kesihatan mental yanng baik dan juga sudah semestinya mempunyai hubungan kekeluargaan yang lebih rapat.
wallahu'alam...


Sunday 18 August 2013

Antara Taska, Pengasuh Dan Bibik.....

Wardi Fathi Othman

Salam ceria...
Salam Permata....

Assalamu'alaikum....


KEHIDUPAN sekarang terlalu mencabar sehingga kedua-dua ibu bapa harus bekerja, untuk masa depan sekeluarga.

Bila kedua-duanya bekerja, anak-anak yang masih kecil mahu atau tidak, terpaksa ditinggalkan sama ada di taska, di bawah pemerhatian bibik di rumah, atau kepada pengasuh.

Namun, dewasa ini, terlalu banyak cerita negatif tentang taska, bibik dan pengasuh.

Satu ketika dulu, saya pernah menerima e-mel dilampirkan dengan gambar kanak-kanak taska yang tidak seorangpun mukanya tidak ditekap dengan batal atau kain.

Saya tidak pasti, sama ada kanak-kanak tersebut dipaksa berbuat demikian atau melakukannya atas kerelaan sendiri.

Walaupun bukan gambar kanak-kanak didera, namun naluri keibuan saya tetap tersentak. Mengapa?

Bayangkan jika ada di antara anak-anak ini yang memberontak untuk melakukannya tetapi tetap dipaksa juga...

Bagaimana jika pengasuh di taska tidak dapat mengawal emosi lalu berlaku sesuatu tanpa diduga!

Saya bukan berfi kiran negatif. Andai seorang dua yang menutup kepala menggunakan tuala, selimut atau bantal, mungkin itu habit. Tapi kalau majoriti melakukannya?

Ia lebih terlihat kepada paksaan supaya anak-anak ini tidur.

Fikirkan...bayi yang ditutup mukanya dengan bantal. Andai lemas...adakah galang ganti nyawanya?

Ibu bapa memberi kepercayaan kepada taska untuk mengambil alih tanggungjawab menjaga anak-anak sementara mereka bekerja. Dan ia bukan percuma!

Seikhlasnya ibu bapa membayar, sebegitu jugalah ibu bapa berharap pengasuh sama ada di taska, di rumah atau di mana-mana, akan menjaga anak-anak mereka.

Mendengar, membaca dan melihat kes-kes yang berlaku, hari ini menghantar anak-anak ke taska, meninggalkan pada pembantu rumah atau pengasuh umpama perjudian mempertaruh kehidupan anak-anak demi meneruskan kelangsungan hidup.

Antara taska, bibik dan pengasuh ada pro dan kontranya yang pasti setiap ibu bapa mempunyai alasan tersendiri memilih kemudahan yang ada.

Apa yang penting walau siapa pun yang mengambil alih tanggungjawab sementara menjaga anak-anak, lakukanlah dengan ikhlas, pandanglah mereka sebagai memandang anak sendiri

Anak-anak kecil memanglah tidak boleh total mengikut arahan kerana kita semasa kecil juga sebegitu. Ia bermula daripada meniarap, merangkak, berjalan dan bukan terus berlari dan berakal!


petikan artikel dari - http://www.sinarharian.com.my/rencana/antara-taska-bibik-dan-pengasuh-1.179902

Saturday 17 August 2013

Perkembangan Bayi Dari Lahir Hingga Dua Tahun - 3

Wardi Fathi Othman

Salam Ceria...
Salam Permata....

Assalamu'alaikum....

Sambungan Tahap-tahap Pertumbuhan Bayi Adalah Seperti Berikut:

9 hingga 12 bulan
• Pada usia 40 minggu bayi mulai boleh berdiri dengan sendiri tanpa bantuan perabot.
• Sesetengah bayi mulai memulakan langkah pertama pada usia 41 minggu.
• Bayi juga berminat menolak kereta sorong dan memegang objek yang lebih besar seperti bola.
• Bayi juga boleh memegang objek yang halus seperti pensel dengan cermat.
• Bayi boleh mengenali ahli keluarganya dengan jelas seperti ibu, bapa dan adik-beradik.
• Sudah memahami arahan mudah anda seperti ‘jangan’.
• Bayi gemar bermain ‘sorok barang’ dengan anda.

Tip: Mengajak anak bermain ‘sembunyi-sembunyi’ akan merangsangnya menjadi lebih fokus ketika melihat. 

12 hingga 24 bulan
• Pada peringkat ini kanak-kanak biasanya sudah pandai berkata-kata. Contohnya. “Mana mama?”
• Ketika bercakap, mereka akan fokus terhadap apa yang mereka cakapkan itu.
• Semasa membaca buku bersama, mereka akan turut menyebut nama objek-objek yang ada di dalamnya.
• Kanak-kanak dua tahun juga semakin pandai naik dan turun tangga.
• Boleh membuka zip yang bersaiz besar.
• Sudah pandai melukis.
• Semakin pandai memegang dan menggunakan sudu.

Tip: Beri anak anda sudu dan garpunya sendiri ketika makan untuk merangsang kemahirannya memegang sesuatu benda.

Friday 16 August 2013

Perkembangan Bayi Dari Lahir Hingga Dua Tahun - 2

Wardi Fathi Othman

Salam Ceria...
Salam Permata....

Assalamu'alaikum....

Sambungan Tahap-tahap Pertumbuhan Bayi Adalah Seperti Berikut:
3 hingga 6 bulan
• Pada usia 14 minggu, bayi sudah boleh berguling dari perut ke belakang dan sebaliknya.
• Bayi juga boleh mencapai objek dan menggoncang permainan.
• Bayi sudah boleh memegang dua permainan sekali gus dan meletakkannya dalam mulut.
• Bayi sudah boleh mengangkat dadanya apabila dibaringkan secara meniarap.
• Pada usia 16 minggu bayi sudah mulai menendang-menendang kakinya.
• Genggaman tangan bayi mulai kejap dan kemahiran motornya kian mantap.
• Bayi boleh mengangkat kepalanya dalam masa yang agak lama dan memandang ke arah anda.
Tip: Menyanyi akan menceriakan bayi anda dan merangsang kemahiran lisannya. Jadi, ajaklah anak tepuk tangan dan gerakkan badannya mengikut rentak muzik.
6 hingga 9 bulan
• Bayi mulai menolak dirinya dengan menggunakan kedua-dua tangan, perut dan lutut.
• Mata bayi mulai fokus dan mengekori pergerakan anda di sekeliling rumah.
• Bayi juga mulai merangkak.
• Sudah boleh menggunakan genggaman hujung jari yang melibatkan jari telunjuk dan ibu jari untuk mengambil objek kecil.
• Mulai berdiri dengan sokongan pelbagai barang dalam rumah seperti kabinet, rak, meja dan sebagainya.
• Mulai berjalan dengan bantuan barang-barang sokongan seperti perabot.
• Bayi mengeluarkan pelbagai bunyi suku kata seperti ‘ba’ atau ‘da’ yang jelas tetapi tidak difahami.
Tip: Ajar anak menyebut perkataan yang mudah seperti mama dan papa untuk merangsang kemahirannya bercakap.


Thursday 15 August 2013

Perkembangan Bayi Dari Lahir Hingga Dua Tahun - 1

Wardi Fathi Othman
Salam Ceria..
Salam Permata....
Assalamu'alaikum...

Perkembangan Bayi Dari Lahir Hingga Dua Tahun
Sebagai ibu bapa, memang seronok melihat anak-anak membesar dengan sihat dan bijak. Daripada lahir sehingga umur mereka dua tahun, pelbagai keletah dan kerenah dapat diperhatikan. Sesetengahnya mencuit hati dan adakalanya membuatkan anda berasa bangga menjadi ibu bapa mereka. Sebolehnya, kita mahu berada di sisi ketika mereka melakukan sesuatu buat kali pertama seperti ketawa, berdiri sendiri, berjalan, mengucapkan perkataan, memanggil mama atau papa dan sebagainya.
Biasanya, perkembangan awal kanak-kanak diukur daripada pertumbuhan dan perkembangan fizikalnya.  Bayi baru lahir akan diukur berat dan tingginya untuk dicatatkan dalam carta supaya boleh dijadikan rujukan. Carta ini digunakan untuk mengetahui sama ada seseorang bayi itu membesar secara normal atau tidak.

Tahap-tahap Pertumbuhan Bayi Adalah Terbahagi kepada Berikut:

  1. 0 hingga 3 bulan
  2. 3 hingga 6 bulan
  3. 6 hingga 9 bulan
  4. 9 hingga 12 bulan
  5. 12 hingga 24 bulan

  1. 0 hingga 3 bulan
Berupaya bertindak balas jika anda menyentuhnya dengan lembut pada pipi atau bahagian sensitif lain seperti tapak tangan dan kaki.
• Dalam tempoh ini juga, kemahiran motor bayi mulai terbentuk dengan baik. Bayi boleh menoleh kepala ke kiri dan ke kanan dan meluruskan tangan serta kaki.
• Mata bayi sudah boleh melihat tetapi tidak fokus.
• Pada usia enam minggu, bayi boleh tersenyum.
• Pada usia lapan  minggu bayi akan mengeluarkan bunyi tetapi sukar difahami.
• Kepala bayi sudah boleh diangkat apabila dibaringkan secara meniarap.
• Pada usia tujuh hingga lapan minggu bayi sudah boleh memegang alat permainan lembut dalam tempoh sekejap.
• Pada usia sembilan minggu bayi sudah boleh melihat dari satu objek ke objek lain.

Tip: Beri bayi anda alat permainan yang mengeluarkan bunyi untuk merangsang kemahiran pendengarannya.


Tuesday 6 August 2013

Selamat malam si Kecil Mama - 3

Coretan : Wardi Fathi Othman

Assalamualaikum...
Salam ceria...
Salam ramadhan....

Kajian menunjukkan 60 peratus kematian mengejut bayi boleh dielakkan sekiranya ibu bapa mempunyai maklumat dan ilmu mengenai keselamatan bayi terutama ketika tidur. Panduan berikut mungkin boleh membantu anda:


a.     Jangan merokok dalam bilik yang ada bayi sedang tidur
b.     Sentiasa tidurkan bayi dalam keadaan terlentang dan bukan meniarap atau mengiring. Jika bayi tidur meniarap, pastikan anda mengawasi posisinya daripada masalah tidak boleh             bernafas.
c.     Jangan biarkan anak terlalu panas. Biarkan kepalanya tanpa bertopi atau jangan guna bantal ketika tidur.
d.     Jangan tidur dengan bayi di atas sofa atau kerusi malas.
e.     Tempat paling Selamat untuk menidurkan bayi adalah di dalam katil bayi di dalam bilik ketika enam bulan pertama usianya.  

wallahu'alam.....

petikan dari http://pama.karangkraf.com/bayi/panduan-tidur-selamat-bayi-1.190157

Monday 5 August 2013

Semuanya Bermula Di Rumah

Coretan : Wardi Fathi Othman

Assalamu'alaikum....
Salam ceria...
Salam Ramadhan....

Hari-hari berlalu tanpa disedari, kita hampir ke penghujung Ramadhan. Hanya tinggal beberapa hari lagi, kita akan menyambut Syawal. Persiapan untuk menyambut Syawal, nampaknya semakin rancak. Kelihatan di pusat membeli belah, ekspo dan kedai-kedai di penuhi dengan ibubapa, orang ramai yang mengambil kesempatan untuk membeli barang keperluan untuk menyambutnya.

Namun, dalam kesibukan persiapan berhari raya perlulah diingatkan supaya membeli secara berhemah. Jangan sedap membeli sehingga terlebih pula perbelanjaan. Sambutlah Adilfitri ini dengan kesederhanaan kerana Allah tidak suka pembaziran. Membazir itu sahabatnya syaitan.

Begitu juga dalam mendidik anak. Jangan terlalu keras, namun jangan pula terlalu lembut. Perlu kesederhanaan. Mendidik anak perlu ada 'role model'. 'Role model' yang terdekat dengan anak-anak adalah ibubapa sendiri.

Jika mahu anak-anak rajin membaca, maka ianya perlulah bermula dari rumah. Ibubapa sendiri perlu rajin membaca bersama anak-anak. Barulah anak-anak mendapat ransangan untuk rajin membaca di rumah.

"Cikgu, anak saya tak mau bacalah!"
"Setiap kali saya suruh anak membaca, mesti dia memberi seribu satu alasan untuk tidak membaca!"
Ini adalah ucapan yang kerap kali cikgu terima dari para ibubapa semasa perjumpaan atau pun semasa mereka datang ke tadika. Kenapa ya?

Membaca adalah sesuatu yang menyeronokan bagi mereka yang dapat menikmati apa yang dibaca. Membaca juga perlu untuk anak-anak menambah ilmu pengetahuan. Membaca adalah penting untuk meransang kecerdasan otak anak-anak (bukan saja anak2 tapi orang dewasa juga!)

Namun itu bukanlah syarat wajib untuk kita membaca. Bagi anak-anak, membaca perlu ada dorongan dan ransangan.

Bagaimana dorongan dan ransangan ini di lakukan? Selalu kita mendengar pepatah "Bapak borek, anak rintik" kan! Jadi, untuk memberi ransangan atau pun dorongan maka pepatah ini perlu diaplikasikan di dalam situasi rumah.

Bagaimana kita mahu anak-anak membaca di rumah, jika mereka melihat ibu atau bapa juga tidak membaca di rumah? Bagaimana mereka ingin membaca jika suasana di rumah tidak sesuai untuk mereka membaca? Maka di sinilah peranan ibubapa untuk mewujudkan budaya membaca di rumah! Ibubapa adalah contoh teladan yang paling baik untuk anak-anak!

Jika kita mahu anak-anak rajin membaca ketika di rumah, maka ianya perlulah dimulakan oleh ibu bapa itu sendiri. Kepada ibubapa, cikgu menyarankan, peruntukan sedikit masa dan kewangan untuk meransang minat anak-anak membaca! Belilah bahan bacaan yang sesuai untuk mereka dan juga ibubapa, peruntukanlah sedikit waktu dalam seminggu untuk membaca bersama-sama dengan anak-anak.

Untuk anak-anak yang masih kecil, masih tidak tahu membaca, maka ibubapa boleh membacakan buku kegemaran mereka. Wujudkan suasana membaca menjadi suasana yang menceriakan.

Saturday 3 August 2013

Belon Rangsang Koordinasi Anak

Coretan : Wardi Fathi Othman.
Assalamu'alaikum.....
Salam Ceria...
Salam Ramadhan.....

Belon yang berwarna-warni memang sering menjadi perhatian anak-anak sejak usia bayi lagi. Tahukah anda bayi yang masih kurang kawalan koordinasinya boleh dirangsang dengan bantuan permainan termasuk belon.


Letakkan belon kecil yang diikat dengan reben di pergelangan tangan anak (jangan terlalu ketat). Jika masih usia bayi, pastikan belon tersebut tidak boleh dicapai olehnya.

Bantu anak untuk menggerakkan tangannya, dengan cara ini dia dapat melihat tindak balas belon ke atas dan ke bawah sekata dengan pergerakan tangannya.

Jika anak sudah boleh berjalan, biarkan dia bermain dengan belon tersebut yang menarik perhatiannya. Tetapi jangan tinggalkan anak sendirian kerana bimbang jika belon itu meletup, anak akan mengutip dan memasukkan serpihan belon tersebut ke dalam mulutnya.

Sekali-sekala cuba tiup belon itu agar ia bergerak seiring dengan hembusan angin. Anda akan perhatikan mata anak akan mengikut ke mana sahaja arah belon itu pergi.

Hak Kanak-kanak Dalam Islam - 2

Coretan : Wardi Fathi Othman

Assalamu'alaikum....
Salam Ceria...
Salam ramadhan.....

Sambungan....

iv. Mengajar al-Quran
Rasulullah SAW sangat menekankan kepada ibubapa agar mengajarkan al-Quran kepada anak-anak .Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Tabrani yang bermaksud :"Didiklah anak-anak kanu dengan tiga perkara iaitu cintakan nabi kamu, cintakan keluarga nabi kamu dan mengajarkan al-Quran kerana orang yang mendampingi al-Quran akan dinaungi oleh arash Allah pada hari yang tidak ada naungan selian darinya bersama para nabi-nabi dan pembantunya."

v. Mendidik mengenali kejadian ala miniI
bubapa seharusnya mendidik anak-anak supaya mengenali kejadian ala mini serta mengambil iktibar daripadanya.Manusia perlu memahami hubungannya dengan alam sekeliling yang telah dijadikan oleh Allah untuk manfaat manusia.

vi. Mendidik dengan akhlak yang mulia.
Setiap ibubapa bertanggungjawab mendidik anak-anaknya dengan akhlak yang mulia seperti bersifat amanah, jujur,ikhlas,menghormati orang tua,menunaikan haji,bercakap benar,beradab ketika makan dan minum,memilih makanan yang halal,suka kepada perbuatan kebajikan dan ma'aruf,sentiasa mencari kebenaran dan keadilan,benci sifat keji,kezaliman dan kerosakan harta benda.Islam juga menyeru ibubapa supaya mengajar anak-anak meminta izin sebelum memasuki bilik ibubapa dalam waktu-waktu yang tertentu.Selain dari itu,ibubapa haruslah menunjukkan contoh tauladan yang baik kepada anak-anak.

vii. Pembentukan tubuh badan yang sihat dan kuat.
Islam menggalakkan kanak-kanak dilatih sejak kecil lagi dengan latihan jasmani supaya kanak-kanak tersebut menjadi sihat dan kuat.Pepatah arab ada menyebutkan :"akal yang baik lahir dari tubuh badan yang sihat".

wallahu'alam.....

Hak Kanak-kanak Dalam Islam - 1

Coretan : Wardi Fathi Othman

Assalamu'alaikum....
salam Ceria...
Salam Ramadhan....


Setiap ibubapa bertanggungjawab mendidik anak-anak dengan pendidikan agama supaya anak-anak tersebut menjadi anak yang soleh.Ibubapa perlu menjaga diri kanak-kanak dari perkara yang boleh merosakkan dirinya sama ada dari segi pemikiran dan fizikal.Penekanan kepada pendidikan agama harus diberikan perhatian yang serius dalam pembentukan sahsiah mereka.Islam telah menggariskan panduan dalam mendidik kanak-kanak.Antaranya ialah:

i. Mengajar mengenali sifat-sifat ketuhanan.Islam menyuruh ibubapa mengajar kanak-kanak supaya mengenali sifat-sifat ketuhanan.Ia merupakan pendidikan awal dan asas dalam pembentukan pemikiran kanak-kanak dan pembinaan akidah yang mantap sejak kecil lagi. Sifat wajib yang kedua puluh tersebut mestilah diajar dengan kefahaman yang mendalam.Kanak-kanak telah dilahirkan dalam keaadan fitrah putih bersih,ibubapanya yang bertanggungjawab sepenuhnya dalam membentuk indentiti agamanya.

ii. Mengajar cara-cara sembahyang Ibubapa wajib mendidik anak-anaknya cara bersembahyang sejak kecil lagi.Sabda Rasululluah SAW yang bermaksud :"Ajarlah anak-anak kamu bersembahyang ketika berusia tujuh tahun dan pukul mereka ketika berusia sepuluh tahun dan asingkan antara mereka dalam tempat tidur.”


iii. Mengajar ilmu pengetahuanIbubapa bertanggungjawab mendidik serta memberi pendidikan ilmu pengetahuan yang baik kepada anak-anak .Ibubapa perlu menyemaikan minat untuk mereka membaca,dan cintakan ilmu pengetahuan .Ilmu pengetahuan ini meliputi segala ilmu yang manfaat kepada mereka dalam menghadapi cabaran hidup.Pada zaman sekarang ,ilmu-ilmu multimedia ,sains dan teknologi perlu dikuasai oleh mereka untuk menghadapi cabaran masa depan.



bersambung.....
petikan dari Minda Madani Online. Ditulis  Oleh Mohd Rumaizuddin Ghazali, Timbalan Presiden ABIM.


Thursday 1 August 2013

Kemahiran Seorang Guru

Coretan : Wardi Fathi Othman

Assalamualaikum....
Salam Ceria....
Salam Ramadhan.....

Sudah siap semua persiapan raya?
Sudah buat biskut raya?
Ada berapa jenis biskut yang dibuat?
Berapa peruntukan untuk duit raya?
Sudah beli kasut raya - anak-anak, ibu, ayah?
Sudah tukar langsir?
Sudah tukar sarung sofa?
Sudah buang sawang di syiling rumah?

wah! banyaknya hendak diatur dan dibuat. Mungkin tidak sempat jika tidak diaturkan dengan sebaiknya. Ini semua, memerlukan kemahiran. Sebagai pengurus rumahtangga (jawatan tetap dan tiada pencen!) semua kemahiran ini perlu dipelajari dan perlu dipraktikkan. Jika tidak, rumah boleh jadi "tongkang pecah"

Begitu jua dengan guru tadika. guru tadika juga memerlukan kemahiran-kemahiran tertentu didalam menjalankan tugasan mereka. Antara kemahiran-kemahiran yang wajib ada pada mereka adalah :

  • kemahiran berinteraksi
  • kemahiran merancang
  • kemahiran intelek
  • kemahiran membimbing
  • kemahiran pengurusan
  • kemahiran kreatif
  • kemahiran pemerhatian
  • kemahiran untuk menilai
  • kemahiran membuat keputusan
wallahu'alam.....